söndag 3 februari 2008

Effektivitet

Med anledning av att jag nyligen upptäckte en effektiv förmåga hos mig själv jag inte tidigare kunnat använda, vill jag skriva om just effektivitet. Jag tror det är ganska många som vill uppnå effektivitet. Dock färre som vet hur. Detta tror jag beror på att det är ännu färre som ens kan definiera vad effektivitet är. Det är ganska konstigt egentligen, att folk så gärna vill uppnå effektivitet, men inte ens vet vad det är de vill uppnå - konkret.

Vad är effektivitet?
Jag tror många kopplar ihop effektivitet med stress. Det gör inte jag. Effektivitet är någonting bra, medan stress är det motsatta (för det mesta). Det är klart, blir man jagad av ett lejon har stress en ganska nyttig funktion, men idag är det sällan vi utsätts för bra stess.

Så slutsats 1: Effektivitet är inte lika med stress.


Men måste man inte stressa för att vara effektiv? Man kan ju inte vara långsam och effektiv - eller?

Effektivitet handlar om att vara närvarande här och nu, och inte om att skynda sig. Skyndar man sig är det stor risk att det man gör inte innehåller vidare kvalitet, och man själv som person innehåller inte så mycket glädje över det man gjort.


Hur blir man effektiv?
Genom att vara närvarande här och nu och låta det man gör ta sin tid är man effektiv. Det handlar om att inte ha tankarna på annat håll, vilket kan vara otroligt svårt att styra över, det kan jag skriva under på! Men om man tror på sin egen förmåga att klara av uppgiften, och ser en anledning till att man gör den, blir man motiverad. (För att bli motiverad krävs också en anledning som är tillräckligt motiverande. Men ens egen inställning kan göra underverk. All makt ligger hos en själv, med andra ord, det gäller bara att hitta sätt att styra den makten till något bra.)

Sen kan man ju gärna belöna sig själv med någonting när man är klar. :) Ett block att kladda ner störande tankar på annat är också bra, då kan man släppa tankarna för att ta upp dem igen sen när man är klar (om man vill).

Inga kommentarer: