tisdag 29 januari 2008

Att planera - vad, hur, och varför

Som universitetsstuderande har jag lärt mig hur otroligt krävande skolan kan vara. Då är det viktigt att kunna konsten att planera. Förut var planering ett sätt för mig att sätta upp mål för vad jag skulle hinna i mitt skolarbete och till när. Punkt. Inget mer. Men det finns så mycket mer som planering innebär, iaf om man är en människa med mycket studier (eller jobb eller annat som man "måste göra" i sitt liv.)

Vad ska man planera? Allt. Inte bara jobb, utan också intressen och roliga saker. Jag har märkt alltför ofta att jag studerat varje ledig stund och "glömmer bort" både vänner och intressen. Eller snarare, man prioriterar det man för stunden tror är viktigast. Men det är viktigt att vårda både sig själv och sin vänskap (någonting som alla redan vet, men som man lätt "glömmer"). Och detta löser man lättare med planering.


Jag lägger upp det så, att jag har en tankebild (ingen fast gudskelov, man måste tillåta sig frihet, men det är en mall att röra sig kring). Jag tänker mig 8 timmar sömn, 8 timmar plugg och 8 timmar VAD TUSAN JAG VILL.

Och om jag nu har 8 timmar där jag gör vad jag vill, hur ska jag då spendera dem på rätt sätt? I min almanacka har jag en veckoöversikt med rubriken "Hälsovecka". Det är här vården av mig själv och mitt välmående kommer in i bilden. Det är fyra rubriker:

  • "tränat"
  • "ätit nyttigt"
  • "hört av mig till en vän"
  • "egentid"

Och så kryssar jag vad jag gjort vilka dagar, för att se till att allt hinns med varje vecka. :)

För att vårda vänskapen har jag satt upp en väggalmanacka i mitt rum, vars enda syfte är för mig att skriva in vilka vänner jag hört av mig till, och vilket datum. På så sätt får jag en lätt översikt över vilka vänner jag borde höra av mig till lite oftare, och faktiskt hur ofta jag verkligen gör det. Det är också en liten push att se almanackan hänga där - som en minneslapp. :)


Jag planerar alltså in skola, egentid, välmående, och relationer. Det passar mig och mitt liv just nu. Sedan kan man ju planera det man själv vill och har behov av, det viktiga tror jag är att man gör det, och inte glömmer att det viktigaste just nu inte enbart är det tråkiga, utan balansen. Vissa behöver göra mer tråkiga saker, för att de lever för lätt och ledigt, och skjuter upp viktiga saker. Andra behöver planera in det roliga, för att man är för ambitiös. Jag tror helt enkelt att alla som inte har balans i livet behöver planera. Och det är nog ganska många.

Inga kommentarer: