måndag 10 mars 2008

Test - vem är du?

När jag tittade runt lite på min dator, hittade jag ett gammalt testsvar från ett test jag gjort för längesen, som förklarade hur jag är som person. Det fick mig att tänka på de tillfällen jag gjort sådana tester, och hur man upplever svaren...

Tanken slog mig. När man gjort ett sådant test och fått ett svar man är nöjd med, där man känner - "Det är jag på pricken!", är det verkligen sant? Jag menar inte att själva innehållet skulle vara felaktigt, det kanske verkligen stämmer "på pricken", men jag menar vår egen förmåga att döma. Inte för att jag tänker att vi har för goda tankar om oss själva - jag tror snarare att det i alltför många fall är tvärtom.

Men själva saken är den - är den personen som testet stämmer överens med vi, eller är det den personen vi vill vara?

"Du är en person som lyssnar på människor och ser människor som de verkligen är." Är det du, eller är det den människan du strävar efter att vara?

Vet man bara om detta, är man på god väg att bli den personen. :)

Inga kommentarer: